Hoe gebruik ik Discussies?

Discussies zijn een goed middel om:

• studenten te laten samenwerken: een discussie is een plek waar studenten online samenkomen en samen kunnen werken. Je kunt voor aparte groepen aparte discussie onderwerpen maken en ruimte geven om bestanden te delen;
  • studenten op een laagdrempelige manier te laten discussiëren over een bepaald onderwerp;
  • studenten voorzien van (peer)feedback: in een discussie onderwerp kunnen studenten bestanden delen die iedereen in het onderwerp kan zien. Zo kunnen studenten binnen het onderwerp peer-feedback geven op de gedeelde bestanden en feedback ontvangen op de bestanden die zij delen.

In Discussies maak je een Disccussie forum aan, waaraan je discussie onderwerpen toevoegt. Een onderwerp is de plek waar studenten berichten kunnen plaatsen en lezen. Studenten kunnen dus niet discussiëren in een forum zonder onderwerp(en).

Discussies homepage

• Navigeer naar Course Tools in de navbar van je cursus.
  • Klik op Discussies. Je landt op de Discussies homepage.
  • Op de Discussies homepage zie je een overzicht van alle fora en bijhorende onderwerpen die je voor een cursus hebt aangemaakt. Dit is de Lijst met discussies.
  • Onder Aanmeldingen selecteer je hoe je meldingen (e-mailberichten) wilt ontvangen van discussie fora, onderwerpen en threads waarvoor je je hebt aangemeld.
  • Onder Groeps- en sectiebeperkingen zie je welke groep studenten je toegang hebt gegeven tot welk fora en onderwerpen. Je kunt deze toegang hier ook direct aanpassen. Klik als je klaar bent op Opslaan.
  • Onder Statistieken genereer je statistieken over de fora en onderwerpen en/of hun gebruikers. Je ziet gemakkelijk of studenten actief deelnemen aan een discussie, welke onderwerpen de meeste of minste reacties opleveren, et cetera. Je kunt deze data exporteren naar Excel.
  1. Klik op Nieuw om een nieuw discussie forum of onderwerp aan te maken.
  2. Klik op Meer acties om:
    • een forum te kopiëren of een topic te kopiëren in een ander forum (Kopiëren).
    • de volgorde van de fora en onderwerpen aan te passen (Herordenen).
    • fora en/of onderwerpen te selecteren en te verwijderen (Verwijderen).
    • verwijderde fora/onderwerpen terug te halen (Herstellen).
  3. Klik op Alle forums samenvouwen om alle onderwerpen te verbergen. Je krijgt zo een beter overzicht van de discussie fora in de cursus.
  4. Klik op Instellingen om de instellingen van de fora (Discussie instellingen) aan te passen.

Aanmeldingen

Onder het Aanmeldingen-tabblad zie je een lijst van de fora, onderwerpen en threads waarvoor jij je hebt aangemeld om meldingen te ontvangen.

Als je je aanmeldt voor een forum of onderwerp, meld je je automatisch aan voor alle threads binnen dat forum of onderwerp. Hoe je je aanmeldt voor een forum of onderwerp, lees je in het artikel Hoe beheer ik mijn discussions?

1. Selecteer of je hier al jouw Aanmeldingen wilt zien, of alleen die van de fora, de onderwerpen of de threads. Klik op Toepassen.
  2. Onder Standaardmeldingsmethode selecteer je of je berichten standaard ontvangt in de minibar, direct als e-mail of in je dagelijkse summary of activity.
  3. Je kunt voor elk forum, elk onderwerp en elke thread apart aangeven hoe je notifications wilt ontvangen.
  4. Klik op Aangemeld om je af te melden voor een forum, onderwerp of thread.

Groep en sectie Beperkingen

Op dit tabblad kun je fora en onderwerpen toewijzen aan bepaalde groepen. Alleen de studenten in deze groep kunnen het betreffende forum/onderwerp zien en gebruiken.

1. Selecteer van welke groep je de restrictions wilt zien voor welk forum.
  2. Pas de vinkjes aan als je bepaalde groepen wel/geen toegang wilt geven tot bepaalde fora en/of onderwerpen.
  3. Klik op Opslaan om je wijzigingen op te slaan.
  4. Klik op Beperkte onderwerpen automatisch maken als je onder een forum onderwerpen wilt aanmaken die alleen toegankelijk zijn voor een bepaalde groep. De onderwerpen in het forum krijgen de naam van de groepen in de geselecteerde groep categorie.

Statistieken: Gebruikers

Onder Statistieken kun je apart de statistieken voor gebruikers van de discussions en de fora en onderwerpen zien.

1. Onder Statistieken organisatie-eenheid zie je het totaal aantal geposte threads en antwoorden en het aantal niet goedgekeurde posts.
  2. Onder Gebruikerstatistieken zie je de activiteit per student. Selecteer achter Weergeven per of je alle studenten wilt zien of alleen de studenten in een bepaalde groep. Klik vervolgens op Toepassen.
  3. Klik op Exporteren naar CSV-bestand om de statistieken per student te downloaden naar een csv-bestand (deze kun je openen met Excel).

Statistieken: Forums en onderwerpen

1. Onder Statistieken organisatie-eenheid zie je het totaal aantal threads en antwoorden, het aantal gepinde threads en het aantal niet goedgekeurde publicaties.
  2. Onder Statistieken forum en onderwerp zie je de activiteit per forum en onderwerp.
  3. Klik op Exporteren naar CSV-bestand om de statistieken van de fora te downloaden naar een csv-bestand (deze kun je openen met Excel).
Vorige Artikel Hoe kan ik met de rol Ondersteuner of Docentinzage opdrachten bekijken?
Volgende Artikel Hoe maak ik een discussion forum aan?