Hoe werken de opties Overschrijding mogelijk en Bonus?

In deze handleiding vind je een uitgebreide uitleg van de opties Overschrijding mogelijk en Bonus die je kunt inzetten bij Scores. Hoe Scores werkt lees je in de handleidingen Hoe gebruik ik scores in mijn cursus? en Hoe maak ik een score item?

Overschrijding mogelijk

Oveschrijding mogelijk werkt als een compensatie. Stel je hebt twee opdrachten waarvoor het maximaal aantal punten is ingesteld op 10. Wanneer een student voor opdracht 2 een 9 heeft gehaald en voor opdracht 1 een 11 (omdat Overschrijding mogelijk hier aanstaat), telt Brightspace dit samen als twee keer een 10.
Als Overschrijding mogelijk niet aan staat, kent Brightspace aan opdracht 1 nooit meer dan 10 punten toe, ook al geef je meer punten op.

Overschrijding mogelijk is een functie die je aan kunt vinken bij zowel scores als score categorieën.

• Navigeer naar Scores.
  • Klik op Scores beheren

Je komt nu terecht op de volgende pagina:

• Klik op het score item waar je de functie Overschrijding mogelijk wilt aanzetten.
  • Vink Overschrijding mogelijk aan.
  • Klik op Opslaan en sluiten.

De extra punten die nu verdiend kunnen worden op dit score item compenseren nu de andere cijfers binnen dezelfde score categorie. Indien je wil dat er onderling tussen categorieën ook extra punten tot compensatie leiden, in het geval dat een student binnen de categorie in totaal meer punten heeft gescoord dan de categorie maximaal aan punten heeft, moet je de categorie ook wijzigen.

• Klik op de categorie waarin de opdracht staat waar je net de Overschrijding mogelijk functie hebt aangezet.
  • Vink Toestaan dat de categorieën het categoriegewicht overschrijdt.

Bonus

De Bonus functie lijkt op Overschrijding mogelijk maar werkt net iets anders. Wanneer je voor een score item Bonus aanzet, telt deze opdracht als extra bonuspunten die een student kan halen. Dit betekent dat als een student de bonusopdracht maakt, de punten daarvoor worden meegenomen in de totale berekening binnen de categorie of eventueel ook tussen categorieën. Hier werkt de bonusopdracht als een compensatie. Studenten die de bonusopdracht niet maken, maar alle andere opdrachten foutloos maken, halen dus nog steeds een 10 gemiddeld.

• Navigeer naar Scores.
  • Klik op Scores beheren.

Je komt nu terecht op de volgende pagina:

• Klik op het score item waarvan je een Bonus opdracht wilt maken.
  • Vink Bonus aan.
  • Klik op Opslaan en sluiten.

Het Bonus item is nu gemarkeerd met een ster.

De bonuspunten die nu verdiend kunnen worden op dit score item compenseren nu de andere cijfers binnen dezelfde score categorie.

Indien je wil dat er onderling tussen categorieën ook bonuspunten tot compensatie leiden, in het geval dat een student binnen de categorie in totaal meer punten heeft gescoord dan de categorie maximaal aan punten heeft, moet je de categorie ook wijzigen.

• Klik op de categorie waarin de opdracht staat waar je net de Bonus functie hebt aangezet.
  • Vink Toestaan dat de categorieën het categoriegewicht overschrijdt aan.
  • Klik op Opslaan en sluiten.

Je hebt er nu voor gezorgd dat Bonus aanstaat.

Vorige Artikel Hoe beoordeel ik meerdere studenten tegelijkertijd via Scores invoeren?
Volgende Artikel Hoe stel ik herkansingscijfers in bij scores?