Hoe maak ik een Aankondiging?

Met Aankondigingen breng je studenten snel en gemakkelijk op de hoogte van belangrijke cursusinformatie. Je gebruikt Aankondigingen bijvoorbeeld om studenten welkom te heten aan het begin van het nieuwe semester, om te communiceren dat je nieuw studiemateriaal hebt toegevoegd aan de de cursus, dat er een deadline nadert of dat een leslocatie is gewijzigd. Je kunt:

• Aankondigingen personaliseren met een audio- of videoboodschap.
  • Bepalen wanneer, hoe lang en voor wie je Aankondiging zichtbaar is.
  • Aankondigingen gemakkelijk bewerken of verwijderen.

Je vindt de Aankondigingen op de Homepagina van je cursus.

Aankondigingen worden niet automatisch per mail verzonden naar studenten.
Studenten kunnen kiezen of ze notificaties per mail willen ontvangen. Docenten hebben hier geen invloed op. Het is een persoonlijke instelling binnen het Brightspace-account van de student.
Als je regelmatig Aankondigingen gebruikt om met studenten te communiceren dan adviseren we je om je studenten over deze instelling te informeren

Aankondigingen homepage

Op de Aankondigingen pagina vind je alle Aankondigingen die je hebt aangemaakt.
Je navigeert naar Aankondigingen via Cursus Homepagina of via Course Tools.

Via Cursus Homepagina:

1. Klik op het pijltje naast Aankondigingen.
  2. Klik op Ga naar Aankondigingen Tool.

Via Course Tools:

1. Klik op Course Tools.
  2. Klik op Aankondigingen
  1. Klik op Nieuwe aankondiging om een nieuwe Aankodiging te maken aan te maken.
  2. Klik op Meer acties om de volgorde te veranderen (Opnieuw ordenen), te navigeren naar Meldingen of verwijderde Aankondigingen terug te halen (Herstellen).
  3. Gebruik de zoekbalk om een bepaalde Aankondiging te vinden.
  4. Klik op Zoekopties tonen om te selecteren in welke Aankondigingen je wilt zoeken of om binnen een bepaald databereik te zoeken.
  5. In de tabel zie je voor elke Aankondiging de titel, het bericht, de startdatum (datum vanaf wanneer de Aankondiging zichtbaar is), de eventuele einddatum en de status (gepubliceerd of concept).

Een Aankondiging aanmaken

• Navigeer naar de Cursus Homepagina van de cursus waarin je een Aankondiging wilt plaatsen.

• Klik op het pijltje naast Aankondigingen.
  • Klik op Nieuwe Aankondiging.
  1. Geef je Aankondiging een titel onder Kop.
  2. Schrijf je boodschap.
  3. Onder Beschikbaarheid bepaal je wanneer je Aankondiging zichtbaar is:
    • De startdatum is standaard voor studenten zichtbaar, tenzij je Startdatum altijd weergeven uitvinkt. Dan kun je de startdatum enkel nog zien bij het bewerken van de Aankondiging.
    • Voer onder Startdatum een startdatum in (de datum vanaf wanneer de Aankondiging zichtbaar is).
    • Als je wilt dat de Aankondiging maar een beperkte tijd zichtbaar is, vink dan Aankondiging verwijderen op basis van einddatum aan. Voer de datum in vanaf wanneer de Aankondiging niet meer zichtbaar is.
  1. Voeg onder Bijlagen eventueel een bestand (Een bestand toevoegen) toe. Je kunt ook een geluidsfragment (Audio opnemen) of een videofragment (Video opnemen) opnemen en/of toevoegen. Om een fragment op te nemen moet je apparaat beschikken over een microfoon en/of een webcam.
  2. Voeg onder Aanvullende releasevoorwaarden eventueel releasevoorwaarden toe waaraan studenten moeten voldoen voordat ze de Aankondiging kunnen zien:
    • Klik op Bestaande bijvoegen om bestaande releasevoorwaarden toe te voegen.
    • Klik op Maken en bijvoegen om nieuwe releasevoorwaarden aan te maken.
  3. Klik op Publiceren om je Aankondiging te publiceren of op Opslaan als concept als je er later nog aan wilt werken. Je navigeert automatisch naar de Aankondigingen pagina.

Een Aankondiging vastmaken

Het is mogelijk om een Aankondiging vast te maken. Deze blijft dan altijd boven aan de lijst met aankondigingen.

1. klik op het pijltje naast de Aankondiging die je wilt vastmaken.

2. klik op Aan bovenkant vastmaken.

Een Aankondiging kopiëren

Het is ook mogelijk om een Aankondiging te kopiëren. Met een kopie wordt niet alleen de tekst van de Aankondiging gekopieerd, maar ook de settings zoals de releasevoorwaarden.

1. Klik op het pijltje naast de Aankondiging die je wilt kopiëren.
  2. Klik op Kopiëren.
  1. Pas de titel van de Aankondiging aan.
  2. Pas eventueel de inhoud van de Aankondiging aan.

Alle andere functies op de edit-pagina zijn hetzelfde als de functies bij een Aankondiging aanmaken.

3.     Klik op Publiceren om de gekopieerde Aankondiging te publiceren.

Vorige Artikel Welke rollen zijn er in de groepslijst te zien?
Volgende Artikel Hoe beheer ik Aankondigingen?