Hoe koppel ik een score-onderdeel aan een test?

Een score-onderdeel koppelen aan een test

Wanneer je een test wilt beoordelen, kun je dit doen aan de hand van een score-onderdeel. Daarvoor koppel je een score-onderdeel aan de test.

Lees het artikel Hoe maak ik een Score-onderdeel? als je nog niet bekend bent met score-onderdelen en wilt weten hoe je een score-onderdeel aanmaakt.

• Navigeer naar Course Tools in de navigatiebalk van je cursus.
  • Klik op Tests. Je landt op de Test startpagina, waar je het overzicht van je tests ziet.
Tests beheren - Docenten instructie (NL) - Hogeschool Rotterdam en nog 3 andere pagina's - Werk - Microsoft​ Edge
  • Zoek in het overzicht de test waaraan je het score-onderdeel wilt koppelen en klik op het pijltje.
  • Klik op Bewerken. Je landt op het Eigenschappen tabblad van de test.

Indien je een score-onderdeel wilt koppelen aan een nieuwe test, lees dan het artikel: Hoe maak ik een test? om te lezen hoe je een nieuwe test maakt.

Evaluatie tabblad

Test bewerken - Voorbeeld Test - Docenten instructie (NL) - Hogeschool Rotterdam en nog 3 andere pagina's - Werk - Microsoft​ Edge
  1. Navigeer naar Evaluatie (derde tabblad).
  2. Vink onder Beoordeling automatisch publiceren aan of studenten hun score kunnen zien direct na het maken van de test:
    • Indien je deze optie inschakelt, zien studenten hun score direct wanneer zij de test inleveren.
    • Je moet deze optie inschakelen, als je wilt dat Brightspace cijfers automatisch in het score overzicht zet (punt 4).
    • Je moet deze optie inschakelen om studenten het standaard inleverbericht te tonen (Standaard indieningsweergave) wanneer ze een testpoging voltooien.
    • De weergegeven score reflecteert alleen wat Brightspace automatisch kan berekenen. NB: vragen die je handmatig moet nakijken (zoals open vragen), krijgen in Brightspace een score van nul. Dat betekent dat studenten een (sterk) vertekend beeld kunnen krijgen van wat hun score is, als je deze optie aanvinkt terwijl de test veel open vragen bevat.
  3. Selecteer in het dropdownmenu onder Score-onderdeel het score-onderdeel dat je aan de test wilt koppelen. Klik op score-onderdeel toevoegen om in een nieuw venster een nieuw score-onderdeel te maken.
  4. Vink onder Synchroniseren met scorerapport aan om automatisch beoordeelde testpogingen direct in het score overzicht te zetten. NB: je moet eerst een score-onderdeel koppelen aan de test om deze optie te kunnen gebruiken. Daarnaast moet je Beoordeling automatisch publiceren aan hebben staan (punt 2).
  5. Onder Voorbeeldweergave cursistweergave zie je op welke manier studenten hun score zien. Klik op het pijltje om de instellingen aan te passen. NB: door deze instelling hier aan te passen, overschrijf je de standaard studentweergave voor dit score-onderdeel.

Je kunt een score-onderdeel maar op één plek gebruiken. Wanneer je een score-onderdeel dus al gebruikt voor een andere activiteit, staat deze niet meer in het dropdownmenu.

Aantal inleverkansen

Op het Evaluatietabblad kun je tenslotte invullen hoe vaak studenten de test mogen maken en inleveren. Als studenten meerdere pogingen hebben, geef je ook aan welke score in het score overzicht komt.

1. Vul onder Toegestane pogingen in hoe vaak studenten de test kunnen maken en klik op Toepassen.
  2. Selecteer welke inleverpoging(en) meetelt/meetellen in de beoordeling van de test:
    • Hoogste poging: alleen de poging met de hoogste score telt mee.
    • Laagste poging: alleen de poging met de laagste score telt mee.
    • Gemiddelde van alle pogingen: de eindscore is het gemiddelde van de scores van alle pogingen.
    • Eerste poging: alleen de eerste poging telt mee.
    • Laatste poging: alleen de laatste poging telt mee.
  3. Zet een vinkje onder Alleen onjuiste vragen opnieuw beantwoorden om de studenten bij een tweede poging alleen de vragen te tonen die ze eerder fout hadden beantwoord.
  4. Onder Geavanceerde voorwaarden voor poging kun je aangeven of studenten een bepaalde score op een inleverpoging moeten behalen om nog een poging te mogen doen. Je kunt zowel een minimum- als een maximumscore instellen.
  5. Klik op Opslaan en sluiten om je wijzigingen op te slaan en terug te keren naar de Test startpagina.

Je kunt bepaalde studenten meer/minder inleverkansen geven. Dit doe je onder het Beperkingentabblad.

Je kunt altijd een score-onderdeel koppelen aan een test, ook als er al studenten zijn die de test hebben gemaakt. De cijfers worden dan automatisch gesynchroniseerd in het score overzicht.

Vorige Artikel Hoe voeg ik een test toe aan Inhoud?
Volgende Artikel Hoe pas ik de beoordeling aan na het aanpassen van een testvraag?