Hoe navigeer ik binnen Brightspace?

De minibar

Wanneer je in Brightspace inlogt, land je op de homepage van de Hogeschool Rotterdam.

Rechtsbovenin het scherm vind je een basismenu, de minibar.

1. Bekijk de lijst van je cursussen (Cursussen selecteren). Je kunt een cursus zoeken, selecteren en vastpinnen aan je homepage.
  2. Berichtwaarschuwingen: onder het enveloppictogram zie je of je e-mailmeldingen hebt. Een nieuwe melding herken je aan de oranje stip.
  3. Inschrijvingswaarschuwingen bij Discussies stel je in of je meldingen wilt ontvangen van nieuwe reacties op discussieposts. Klik op het commentaarwolkje om de reacties te bekijken. Een nieuwe melding herken je aan de oranje stip.
  4. Updatewaarschuwingen: hiermee ben je in een oogopslag op de hoogte van bijvoorbeeld geüploade bestanden en ingeleverde opdrachten. Klik hiervoor op het belpictogram. Een nieuwe melding herken je aan de oranje stip.
  5. Onder je eigen naam of initialen/profielfoto bekijk je de instellingen met betrekking tot je profiel, notificaties en account.

Studenten krijgen ook update waarschuwingen zodra je nieuwe inhoud toevoegt aan een cursus of aankndiging, cijfers of deadlines publiceert. Zij zien ook een oranje stip als er nieuwe meldingen zijn.

Je persoonlijke startpagina

Wanneer je in Brightspace inlogt, land je op jouw persoonlijke startpagina.

1. Je ziet een overzicht van je twaalf laatst bezochte cursussen. NB: Brightspace vult het aantal cursussen op je persoonlijke startpagina aan tot twaalf, ook als je niet twaalf cursussen hebt gepind.
    • In sommige cursussen staan iconen met een getal in een oranje kader. Deze iconen staan voor Opdrachten, Discussies en Testen). Het getal in het oranje kader geeft aan hoeveel ongelezen items je hebt staan binnen dat onderdeel. Het getal bij het documentenbakicoon geeft bijvoorbeeld aan hoeveel ongelezen ingeleverde bestanden van studenten je hebt.
    • Klik op de naam van een cursus om deze te openen.
    • Klik op onderin op Alle cursussen weergeven om alle cursussen te zien.
  2. Klik op Vastgepind om een overzicht van je gepinde cursussen te zien.
  3. Onder Aankondigingen zie je centrale mededelingen, bijvoorbeeld over onderhoud van Brightspace of geintegreerde applicaties (dus geen mededelingen over specifieke cursussen). Je verwijdert (en archiveert daarmee) een aankondiging door op het kruisje rechtsboven in de aankondiging te klikken. Klik op Aankondigingen of op Alle aankondigingen weergeven om alle actieve en gearchiveerde aankondigingen te zien.
  4. In jouw persoonlijke Snelle evaluatie zie je ingeleverde activiteiten uit al je cursussen. Door op een titel te klikken, ga je gellijk naar de activiteit.

Wil je vanaf een andere pagina terug navigeren naar jouw startpagina? Klik dan op het Hogeschool-logo in de linkerbovenhoek van je scherm.

Startpagina cursussen

Je navigeert naar een cursus door:

1. Op de homepage op een cursus te klikken. Je landt op Startpagina cursussen.
  2. Of in de Selecteer cursus op de naam van de gewenste cursus te klikken. Je landt op Startpagina cursussen.

Om vanaf een andere pagina terug te keren naar de Course Home, klik je op Course Home in de navbar of op de cursusnaam boven in het scherm.

1. In de Course Banner zie je de titel van de cursus. Met de course banner personaliseer je je cursus en maak je hem gemakkelijk herkenbaar en vindbaar.
  2. Onder Aankondigingen zie je de meldingen specifiek voor de cursus. Via aankondigingen communiceer je vooraf en tijdens de cursus met de studenten.
  3. In de Snelle evaluatie zie je de ingeleverde activiteiten.
  4. In de Agenda zie je activiteiten in de cursus, zoals bijeenkomsten, deadlines van opdrachten en te lezen materiaal.

Het navigatiemenu van de cursus is voor alle opleidingen van de Hogeschool Rotterdam gelijk en noemen we de navbar. Vanaf hier navigeer je naar:

• Inhoud: hier deel je je cursus in modules in en plaats je cursusmateriaal.
  • Opdrachten: hier maak opdrachten aan die je daarna onder Content kunt plaatsen.
  • Groepslijst: hier vind je de mogelijkheden om je onderwijs te managen. Je kunt onder meer bekijken wie de deelnemers in je cursus zijn en welke rol ze hebben.
  • Scores: hier kan je cijfers bekijken en scoreschema's maken
  • Groepsvoortgang: geeft inzicht in de groepsvoortgang maar ook individuele voortgang
  • Met Course Tools open je een menu vanwaar je naar alle mogelijkheden die Brightspace heeft kunt navigeren.
Vorige Artikel Hoe voeg ik een cursus toe aan mijn homepage?
Volgende Artikel Hoe kan ik inloggen in Brightspace?