Test statistieken: waar vind ik ze en wat laten ze zien?

Nadat studenten een test gemaakt hebben, kun je statistieken over hun prestaties bekijken. Je kunt zowel nagaan wat de gemiddelde behaalde score is, als gedetailleerde informatie over specifieke testvragen genereren.

• Navigeer naar Course Tools in de navigatiebalk van je cursus.
  • Klik op Tests. Je landt op de teststartpagina.
  1. Klik op Statistieken (derde tabblad). Je ziet een overzicht van alle tests en per test de gemiddelde behaalde score.
  2. Klik op een test om specifieke statistieken te zien.

Je kunt ook via het testsnelmenu van een test naar de statistiekenpagina navigeren. Klik hiervoor op het pijltje achter de naam van een test en vervolgens op Statistieken.

Gebruikerstatistieken

Onder Gebruikerstatistieken (eerste tabblad) zie je:

• een grafische weergave van de scoreverdeling, op basis van de score die elke student heeft behaald (Scoreverdeling);
  • het klasgemiddelde (Groepsgemiddelde);
  • welke score elke student afzonderlijk heeft behaald. Je kunt ook een specifieke student zoeken bij Zoekopties tonen.

Vraagstatistieken

Onder Vraagstatistieken (tweede tabblad) zie je:

• een grafische weergave van het klasgemiddelde voor elke afzonderlijke vraag (x-as) en het percentage vragen waarvoor eenzelfde score is gehaald (y-as);
  • de gemiddelde score, standaarddeviatie, discriminatie-index en punt-biseriële correlatiecoëfficiënt van elke vraag afzonderlijk.

Klik op een vraag om te zien wat de vraag, het juiste antwoord en de eventuele feedback/hints waren

Voor een heldere uitleg over de standaarddeviatie, discriminatie-index en punt-biseriële correlatiecoëfficiënt klik je rechtsbovenaan de tabel op Wat betekenen de statistieken op deze pagina?

Vraagdetails

Onder Vraagdetails (derde tabblad):

• Zie je extra informatie over elke afzonderlijke vraag, bijvoorbeeld hoeveel studenten (uitgedrukt in een getal en percentage) voor een bepaald antwoord gekozen hebben bij een meerkeuzevraag.
  • Kun je statistieken filteren op de datum waarop studenten de test gemaakt hebben. Geef een datumbereik op en klik op Toepassen.

Vanaf elk tabblad kun je rechtsboven in het scherm klikken op Exporteren naar CSV of Exporteren naar Excel om de statistieken te exporteren naar een csv- of Excelbestand.

Vorige Artikel Hoe pas ik de beoordeling aan na het aanpassen van een testvraag?
Volgende Artikel Hoe maak ik een (statistieken)rapport van een Test?