Hoe gebruik ik scoreschema's?

Scoreschema startpagina

Scoreschema's maken het mogelijk om zelf een invulling te geven van hoe cijfers worden geregistreerd. Je kunt hier zelf beslissen of de behaalde cijfers vertaald worden naar een symbool, tekst of dat ze afgerond worden naar een specifiek percentage.

• Navigeer naar Scores in de navbar van je cursus.
  • Navigeer naar Schema's (derde tabblad). Je landt op de scoreschema startpagina. Hier vind je een overzicht van alle beschikbare schema's.
  • Met de knoppen bovenaan kun je acties uitvoeren:
    • Klik op Nieuw schema om een nieuw schema aan te maken.
    • Klik op Meer acties om bestaande schemes te kopiëren of te verwijderen.
  • In de tabel zie je verschillende kolommen:
    • Onder Schemanaam Name zie je een overzicht van de bestaande score schemes.
    • Onder Standaardschema zie je aan het vinkje wat het huidige, actieve, beoordelingsschema is.
  • Onder Instellen als standaard kun je een andere scheme actief maken door op het vinkje te klikken.
  • Het schema percentage is het standaard beoordelingsschema, voorgedefinieerd op organisatieniveau.

Scoreschema maken

• Navigeer naar de scoreschema startpagina.
  • Klik op Nieuwe schema.
  1. Vul de volledige naam van je scoreschema in.
  2. Geef je scheme eventueel een verkorte naam.
  3. In de tabel vul je het score scheme in:
    • Vul onder Symbool de naam van elk element in je score scheme in. Bijvoorbeeld:
      • Letters (A+, A, B, C, D, F)
      • Numeriek (1 t/m 10)
      • Tekst (Onvoldoende, voldoende, goed)
    • Vul onder Beginpercentage het percentage in dat gehanteerd wordt bij het uitdelen van Symbolen.
    • Associëer onder Kleur een kleur met het desbetreffende symbool.
    • Vul onder Toegekend waardepercentage het daadwerkelijke cijfer in dat de student zal ontvangen.
  4. Klik op Bereiken toevoegen om nieuwe regels toe te voegen aan het score scheme. Voeg meerdere regels tegelijk toe door het getal achter Bereiken toevoegen te verhogen.

Wil je geen kleurenschema of symbool tonen aan studenten? Lees hoe je instelt wat studenten kunnen zien in scores in jouw cursus in het artikel Hoe pas ik de instellingen in het scorerapport aan?

Scoreschema gebruiken

Na het creëren van een scoreschemamoet je deze selecteren voordat je hem kunt gebruiken. Dit kun je doen door op de scoreschema startpagina het gewenste scheme als standaard te selecteren (zie bovenaan dit artikel).

Let op: als je wijzigingen aanbrengt in het scoreschema in je scorerapport, worden bestaande scores bijgewerkt om overeen te komen met het aangepast scoreschema. Wil je niet dat bestaande items aangepast worden, maak dan een nieuw scoreschema.

Vorige Artikel Hoe maak ik een score item aan?
Volgende Artikel Hoe pas ik de instellingen in het scorerapport aan?