Hoe gebruik ik Bestanden beheren?

Met Bestanden beheren kun je een mappenstructuur aanmaken (of uploaden) waarin je alle bestanden plaatst die je in je cursus wilt gebruiken. In Bestanden beheren maak je zo een logisch overzicht van je cursusbestanden, die je vervolgens vanuit Content in de cursus plaatst

Je kunt de mappenstructuur van je cursus op je computer aanmaken en vullen met de cursusbestanden en deze in het geheel uploaden in Brightspace.

Heb je mappen aangemaakt in Bestanden beheren en uploadt je bestanden in Brightspace via Inhoud (Bestand uploaden), krijg je de keuze om deze bestanden te ordenen en direct in deze mappen te plaatsen.

1. Klik op Course Tools in de navbar van je cursus.
  2. Klik vervolgens op Cursusbeheerder.
  • Klik op Bestanden beheren onder Sitebronnen.

Links zie je de mappenstructuur. De blauw gekleurde map staat open. Rechts zie je in de tabel submappen en/of bestanden die in deze map staan.

Met de bovenste menubalk voer je acties uit binnen de geselecteerde map door te klikken op:

• Structuur verbergen om de mappenstructuur te verbergen (klik op Structuur weergeven om hem weer te tonen).
  • Nieuw bestand om een nieuw HTML-bestand te maken in de betreffende map.
  • Nieuwe map om een nieuwe map te maken in de betreffende map.
  • Uploaden om nieuwe bestanden en mappen te uploaden in de betreffende map.

Met de onderste menubalk voer je acties uit met geselecteerde bestanden/mappen:

• Klik op het selectievakje in deze menubalk om alle items te selecteren
    of
  • Maak rechts in de tabel een specifieke selectie om vervolgens met het
    • Schaaricoon knip je het geselecteerde item(s).
    • Documentenicoon kopieer je het geselecteerde item(s).
    • Prullenbakicoon verwijder je het geselecteerde item(s).
    • Pijltjesicoon download je het geselecteerde item(s).
    • Mapicoon maak je van het geselecteerde item(s) een zip-file. Deze staat automatisch in dezelfde map.
    • Documentenicoon met plusteken voeg je een bestand toe aan een module in Inhoud (werkt niet met mappen). Nadat je op het icoon hebt geklikt, kies je aan welke module je de bestanden wilt toevoegen en wat de titels van de topics gaan worden.

Werk je met Safari als browser kun je problemen krijgen bij het aanmaken van een nieuwe map, of dat bepaalde items (pop-ups) niet openen of er foutmelding geven wordt door browserinstellingen. Bekijk voor mogelijke oplossingen het artikel: Hoe los ik problemen met externe programma's op bij (mobiel) gebruik van Brightspace?

Snelmenu

Een aantal van de bovengenoemde acties zijn ook beschikbaar in het uitklapbare snelmenu achter elke map/ bestand.

Voor mappen:

• Klik op het pijltje naast de map en kies een actie door te klikken op:
    • Naam wijzigen.
    • Kopiëren.
    • Knippen.
    • Verwijderen.
    • Hier plakken om eerder gekopieerde/geknipte items in de map te plakken.
Bestanden beheren - Sandbox van TestDocent01 - Hogeschool Rotterdam - Google Chrome

Voor bestanden:

• Klik op het pijltje naast het bestand en kies een actie door te klikken op:.
    • Naam wijzigen.
    • Kopiëren.
    • Knippen.
    • Verwijderen.
    • Downloaden.
    • Onderwerp van inhoud toevoegen om het bestand in een module in Content te plaatsen.
    • Publiceren in opgeslagplaats voor cursusobjecten om het bestand op te slaan in een bibliotheek voor het opslaan, beheren en delen van leerbronnen

Uploaden bestanden/mappen

• In de mappenstructuur klik je op de map waarin je bestanden/mappen wilt gaan uploaden
  • Klik op Uploaden in de menu balk
  1. Klik op Uploaden en selecteer het gewenste bestand of het gewenste zip-bestand van je computer.
  2. Klik op Opslaan.

Zip-bestanden worden uitgepakt maar .7z bestanden worden niet ondersteund! Gebruik alleen de zip versie bij het zippen van bestanden en NIET de 7-Zip versie.

Als je een bestand hebt geüpload, dan verschijnt deze bovenaan in het overzicht. Een zip-bestand moet je nog uitpakken.

1. Klik op het pijltje naast de naam van het zip-bestand.
  2. Klik op Uitpakken.

Nadat de map is uitgepakt, verschijnt deze in de mappenstructuur.

• Zijn er al bestanden aanwezig met dezelfde naam geeft  Brightspace deze voor het uitpakken aan en vraagt of je deze wilt overschrijven. Wil je dat niet doet, negeert Brightspace het nieuwe bestand.
  • In de Updatewaarschuwingen in de minibar krijg je een notificatie wanneer alle bestanden zijn uitgepakt.

Werk je op een Mac, dan zie je de extra map _macosx.bij het uitpakken van zip-bestanden in Brightspace  Dit is een mac-finder bestand dat je zonder problemen kunt verwijderen. Je kunt ook een zip-programma op je Mac installeren waarmee je zip-bestanden kunt maken in Windowsformaat (zoals yemuzip).

Kopiëren/knippen en plakken

Elke map en elk bestand kun je gemakkelijk verplaatsen (via knippen en plakken) of dupliceren (via kopiëren en plakken) naar een andere plek in de mappenstructuur.

• (1) Selecteer de mappen en/of bestanden die je wilt verplaatsen of dupliceren.
  • (2) Klik op het knipicoon (schaar) of het kopieericoon (documenten).
  • In de bovenste toolbar zie je hoeveel items je hebt geknipt/gekopieerd.

• Navigeer naar de map waarin je de gekopieerde items wilt plakken.

Wil je de bestanden bijvoorbeeld in de map Inhoud toevoegen plaatsen, kun je dat op twee manieren doen, nl: In Documenten zelf of via het snelmenu in de map erboven.

In de map zelf:

• Navigeer naar de map.
  • Klik op Plakken in de menubalk.

Via het snelmenu:

• Klik op het pijltje naast de gewenste map.
  • Klik op Hier plakken.

Zijn er in de doel map al mappen of bestanden met dezelfde naam, vraagt Brightspace of je deze wil vervangen door de nieuwe.

Vorige Artikel Hoe stel ik release voorwaarden in voor een item onder Inhoud?
Volgende Artikel Hoe plaats ik inhoud vanuit Bestanden beheren in mijn cursus?