Hoe maak ik score categorieën aan?

Voor een overzichtelijk scorerapport begin je met het aanmaken van categorieën, waarbinnen je soortgelijke score items kunt groeperen.  Maak bijvoorbeeld categorieën aan in het score rapport voor tentamens, opdrachten, testen et cetera, zodat dezelfde soort score items overzichtelijk bij elkaar komen te staan. Score items binnen eenzelfde categorie hoeven niet dezelfde weging te hebben (de categorie Testen kan bijvoorbeeld 10% meetellen voor het cursuseindcijfer, maar uit twee verschillende testen bestaan waarvan test 1 60% bijdraagt aan het testeindcijfer en test 2 40%).

Categorieën zijn niet de cursusonderdelen die je beoordeelt, dat zijn de score items waarmee je de categorieën vult.

Score categorieën aanmaken

• Klik op Scores in de navbar van je cursus.
    Je landt het Scores beheren tabblad, ofwel je scorerapport.

Als je naar Scores navigeert, land je standaard op het Scores beheren tabblad. Als je op een ander tabblad wilt landen, pas je dit aan in de instellingen.

1. Klik op Nieuw.
  2. Klik vervolgens op Categorie.

De volgende stappen zijn van toepassing op een gewogen scorerapport, omdat het gewogen score systeem (gewogen cijfers) het meest gangbaar is aan de Hogeschool Rotterdam.

1. Geef de categorie een naam (bijvoorbeeld Opdrachten).
  2. Geef de categorie een verkorte naam (bijvoorbeeld Opdracht). Je ziet de verkorte naam bij het invoeren van cijfers onder Scores invoeren. Het gebruiken van verkorte namen bespaart ruimte.
  3. Klik eventueel op Beschrijving weergeven om de html-editor uit te klappen en een korte categoriebeschrijving toe te voegen, bijvoorbeeld om kort uit te leggen wat er onder deze categorie valt.
    • Vink Toestaan dat beschrijving wordt weergegeven aan gebruikers als je wilt dat studenten de beschrijving zien.
  4. Onder Score toekennen bepaal je het gewicht van de categorie (hoeveel procent draagt het totaal aan opdrachten in de categorie bij aan het cursuseindresultaat):
    • Vul onder Gewicht een getal in (1 tot 100).
    • Vink Toestaan dat de categoriescore het categoriegewicht overschrijdt aan als je wilt toestaan dat studenten een score hoger dan 100% kunnen halen voor deze categorie.
  5. Bepaal vervolgens onder Verdeling hoe de items in de categorie gewogen worden:
    • Laat Handmatig gewicht toekennen aan onderdelen in de categorie aangevinkt als je zelf het gewicht van elk score item binnen een categorie wilt kiezen. Kies voor deze optie als de score items binnen de categorie van wisselend gewicht zijn (bijvoorbeeld: de eerste opdracht weegt voor 20% mee, de tweede opdracht voor 20% en de derde voor 50%). NB: als je voor handmatig kiest, dan moet je zelf bij het toevoegen van nieuwe score items binnen deze categorie de verdeling opnieuw instellen voor elk van de items.
    • Vink Gewichten verdelen naar punten over alle onderdelen in de categorie aan om elk item een gewicht toe te kennen dat evenredig is aan het aantal punten dat de opdracht waard is. Gewichten worden automatisch herberekend wanneer je nieuwe score items toevoegt aan de categorie. NB: je kunt hierbij dus niet handmatig het gewicht van de score items bepalen (bijvoorbeeld: als studenten voor opdracht één en twee x punten uit 10 punten kunnen halen en voor opdracht drie x punten uit 20 punten, dan krijgen opdracht één en twee automatisch een gewicht toegekend van 25% en opdracht drie een gewicht van 50%).
    • Vink Gewicht evenwichtig verdelen over alle onderdelen aan als je wilt dat alle items binnen de categorie evenredig veel gewicht dragen. Gewichten worden automatisch herberekend wanneer je nieuwe score items toevoegt aan de categorie om de gelijke gewichtsdistributie te waarborgen (bijvoorbeeld: opdracht één en twee tellen beide voor 50% mee, maar wanneer je een derde opdracht toevoegt krijgen ze alle drie een gewicht van 33%). Binnen deze optie kun je er nog voor kiezen om de hoogste of laagste scores van een student niet mee te laten tellen bij de berekening van het eindcijfer voor deze categorie. Vul in dat geval het aantal laagste dan wel hoogste scores in dat je wilt buitensluiten.

Onder Weergave Opties kun je instellen wat je wel/niet aan studenten wilt tonen:

• Vink Groepsgemiddelde weergave aan gebruikers aan om studenten inzicht te geven in het gemiddelde van de groep.
  • Vink Scoreverdeling weergeven aan gebruikers aan om studenten een visuele weergave (grafiek) te tonen van hoe de cijfers over de groep verdeeld zijn.
  • Vink Weergaveopties voor dit onderdeel negeren aan als je de weergave-opties voor deze categorie wilt laten afwijken van wat je hebt ingesteld (tijdens de Instellingswizard) voor het totale het scorerapport. Je kunt de weergave-opties overschrijven door onder Tonen aan of uit te vinken wat je van deze categorie wel/niet aan studenten wilt tonen (Puntenscore, Gewogen score, Symbool scoreschema en Kleur scoreschema).
  • Controleer je invoer en klik op:
    • Opslaan en sluiten om deze categorie op te slaan en terug te keren naar het scorerapport.
    • Opslaan en nieuw om deze categorie op te slaan en een nieuwe categorie aan te maken.
    • Opslaan om deze categorie op te slaan en er verder aan te werken.
    • Annuleren om de wijzigingen te annuleren.

Je bent nu klaar om score items aan de categorieën te hangen, die je vervolgens aan opdrachten  kunt koppelen om cursusonderdelen te beoordelen.

Vorige Artikel Hoe configureer ik mijn scorerapport?
Volgende Artikel Hoe maak ik een score item aan?